Sunday, August 14, 2016

Review 9- Teater Muzikal Mencari Sumaiyah (Kreatif vs Artistik)



Saya merasakan Dato Hans akan lebih selamat jika meletakan dirinya sebagai Pengarah Artistik daripada Pengarah Kreatif walaupun terma itu tidak wujud dalam seni persembahan teater, medium itu mungkin sesuai digunakan dalam sesebuah produksi filem. Ataupun saya terlepas pandang pembaharuan itu.Entah.

Kreatif menurut pusat rujukan dewan bahasa dan pustaka- adalah mempunyai kebolehan men­cipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli:  harus mengerah seluruh tenaga utk menghasilkan karya seni yg benar-benar bermutu tinggi. Jadi, mari kita teruskan.

Istilah Pengarah Artistik pula telah digunapakai secara global dan profesional, kerana istilah Pengarah Artistik ini juga telah menjadi rujukan pada peringkat akademik dan mana-mana institusi pengajian seni atau pertunjukan pentas seluruh dunia.

Bagi saya tidaklah sekreatif mana hasil beliau. Mari kita lihat contoh ini. Antara tugas seorang pengarah adalah memberi kesesuaian susun atur pelakon di atas pentas (blocking). Saya melihat (kebanyakan)  sebelum berakhirnya babak, pasti akan ada nyanyian yang blockingnya seperti :- puteri/wanita Umno yang sedang menyanyikan lagu "bersatu kita bersatu, dengan setia berganding bahu..." tegak, sambil berdiri memandang ke hadapan. -(atau blocking secara 'kreatif'  ini Hans dedikasikan kepada antara penaja persembahan ini (Puteri Umno Malaysia). Ya, tiada yang tidak mungkin.

Selain itu, keluar masuk pelakon kebanyakan nya sangatlah mengganggu imaginasi penonton. Ini jelas ketika babak di ofis. Atau beliau mengajak kita berfikir secara kretif dimana sebenarnya pintu masuk dan keluar di dalam ofis itu. Logik akal saya tidak mampu berfikir sekreatif dan sejauh itu.Tahiah bos.(sinis)

Ini bukanlah Persembahan Lawak Ke der atau Super Spontan wahai Dato yang budiman. Menghalalkan ad-lips yang berlebihan akan merosakan sesebuah artistic value sesebuah persembahan. Sudah-sudahlah memokkan Istana Budaya dengan wajah sonsang Zombi lalala, Mok Cun, Bahayanya Wanita dll.. Sayang, anda punya pelakon yang sangat-sangat bagus dan berbakat. Adakah membenarkan ad lips berlebihan itu menampak kan anda seorang yang kreatif?  Anda seharusnya menggarap unsur-unsur dramatik dan estetik dalam sesebuah persembahan.

"An Artistic Director responsible for programme structure and performance standards."- Francis Reid (1983).
Dapatkah anda bayangkan dimana standard kerja anda sekarang? Dalam sedar atau tidak, anda adalah produksi teater Muzikal yg pertama tahun ini mempercayai bakat pelakon anda dengan membiarkan mereka menyanyi secara live dengan iringai muzik secara live dan tarian yang menarik. Inilah muzikal ala Malaysia/Istana Budaya. Oh, sudah lama saya berahi mahu melihat teater "muzikal' di Istana budaya dipersembahkan secara Muzikal. Tahniah, ini sesuatu yang harus dibanggakan. Ini yang saya katakan di awal tadi, anda akan selamat jika menggunakan terma Pengarah Artistis daripada menggunakan Pengarah kreatif. Anda sudah punya structure persembahan yang menarik cuma perlu dihalusi sedikit.

Berbanding pula dengan maksud kreatif yg saya nyatakan diatas, adakah anda sudah berjaya men­cipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli serta menghasilkan persembahan yang bermutu? Tepuk dada tanya selera.
Tidak dinafikan, persembahan ini menghiburkan dan kombinasi antara Sherry, Nadia Aqila, Rozana Ibrahim dan Aisyah Hasna adalah ramuan yg berkesan memantapkan lgi persembahan ini. Tahniah buat seluruh ahli produksi.

oleh- Naque Ariffin, Sentul (2016)

p/s: harus di ingat.. term pengarah artistik versi istana budaya@malaysia berbeza ye dengan tugas sebenar seorang pengarah artistik di luar/barat. itu nnt saya akan kupaskan nnt.. happy weekend guys.

No comments:

Post a Comment