Friday, January 6, 2017

Sadisnya Sebuah Pengabdian.

Ramai mutahir ini bertanya kepada aku mengapa mahu sambung belajar hingga peringkat Sarjana. 'Apa lagi yang hendak dicari. Kau bukan nak jadi pensyarah pun.' Pertama, bagi aku ilmu itu tak pernah habis. Lagi pula itu adalah sebahagian dari hidup:  mendalami ilmu samaada duniawi mahupun akhirat. Bergerak seiring dan seimbang.  Tetapi alasan yang tidak pernah aku berani untuk memberitahu semua orang mengapa aku mahu sambung belajar dalam bidang Sarjana adalah aku memikirkan generasi mendatang. Ya! Bunyi macam Mahathir, sikit-sikit generasi mendatang. Aku tahu bunyinya agak poyo. Dan pasti, itulah yang ramai dari kalian fikirkan. Oleh sebab itu aku tidak pernah berbicara tentang itu. Sekarang tidak tahu mengapa, aku ingin benar meluahkan.

Tidak mahu ada segolongan orang digelar ‘Pemilik Kebenaran’ dan memikirkan Generasi Mendatang.

Mungkin ramai yang tidak tahu dan tidak direkodkan, saban tahun banyak graduan-graduan seni pulang/selesai menuntut dari dalam dan luar Negara. Sebenarnya ada diantara mereka yang tidak dapat meneruskan jurusan dari Matrikulasi/Tingkatan 6 dan di campak ke dalam bidang kesenian. Ini paling sakit. Mungkin aku jenis orang yang tidak punya plan B. Ini kerana jika aku ada plan B, aku tidak akan berusaha sepenuhnya untuk plan A aku. Maka, mereka ini mungkin orang yang banyak plan dan redha di campak kan ke bidang kesenian (walaupun aku kurang setuju dalam hal ini dan tak perlu dibahaskan disini). Aku akui, anak-anak ini sangat cardas dan mampu menghafal dan menghadam segala teori. Tetapi seni ini bukan sekadar teori. Teater adalah kehidupan sehari-hari. Untuk melihat sejarah lepas, aku pernah dipanggil oleh Ahmad Yatim dan dikenalkan kepada seorang Graduan Seni Persembahan (Teater) yang baru pulang dari Kepulauan Inggeris. Aku diminta menjadi subjek kajian beliau. Ini merupakan bengkel lakonan yang Graduan itu lakukan berdasarkan hasil Thesis Sarjana beliau mengenai teknik lakon Stanislavsky. Aku belum bersetuju ketika itu tetapi perasaan teruja itu ada kerana aku adalah bahan eksperimen beliau. Macam biasa, aku seorang yang sangat haus dan dahaga dengan ilmu terutamanya kesenian, teater khususnya. Maka berlakulah diskusi mengenai hal ini. Aku bertanya pernah atau tidak beliau berlakon sebelum ini? Mungkin aku terlepas pandang dengan kehadirannya dalam industri samaada mainstream mahupun alternative/indie. Jawapannya tidak. Aku terkedu ketika itu tetapi masih berfikiran waras. Aku pulang selepas itu. Bukan untuk bersikap fasis. Tetapi ini aku tidak boleh relakan. Secara peribadi, aku kagum dengan hasih kajian beliau mengenai teknik atau gaya lakon Stanislavsky itu. Tetapi ianya hanya teori semata. Kesenian itu harus dirasai. Tubuh itu harus dikerjakan. Bukan cuma jari yang mengetik dan otak yang menghafal. Mana mungkin kau berbicara mengenai enaknya masak lemak cili api, sedangkan kau tidak pernah merasainya. Pedas, masin, kuning kunyit, pedas, lemak dan lain-lain rasa yang ada. Kau ingin bercakap mengenai lakonan, tetapi kau tidak pernah berlakon. Ini yang bermain di fikiran aku. Kau mengkaji mengenai observasi dan imaginasi tetapi hanya secara aksara dan lisan tetapi tidak pernah dihasil uji. Lalu apa teori itu? Teori itu dibuat selepas ada hasil yang teruji dan di tuliskan dalam bentuk teori oleh pengkaji-pengkajinya. Ini yang aku fikirkan. Mungkin mereka pulang dan besar harapan mereka untuk duduk di belakang meja sebagai tenaga pengajar. Lalu mereka memegang atau masyarakat meletakkan mereka pemilik kebenaran itu.

Pengalaman kedua apabila aku pernah membuat pertunjukan/persembahan di Selatan tanah air. Rata-rata mereka yang hadir adalah pelajar-pelajar dari sekolah seni. Sebenarnya, bukan itu pertama kali. Aku orangnya yang suka berbual. Ketika sedang melunaskan Ijazah, ada juga alumni dari sekolah seni ini menjelaskan kebingungan mereka.  Kecelaruan mereka dan nyatanya mereka tidak mendapat pendidikan yang benar di sekolah seni dan masih keliru dari segi genre/konsep/stail-bentuk setelah berada di alam kampus. Sedangkan bagi aku ini adalah asas sebenarnya dalam teater. Inilah yang aku risaukan. Guru mereka ini diiktiraf sebagai pemilik kebenaran. Apa yang dicakap atau dibahas oleh mereka harus dikata benar. Sadis!

Aku melihat diri aku dan bukan untuk bermegah. Jujurnya bukan itu yang ingin dicoretkan.
Dari kecil sebenarnya teater adalah padang permainan aku di taman budaya. Setelahnya, zaman Diploma dan Ijazah, semua bidang dalam teater telah aku terokai samaada dari segi teori mahupun praktial. Dari atas pentas sehingga belakang pentas. Dari pereka kreatif sehingga pembikin dan tukang. Bisa berbahas mengenai teori dan praktikal. Jatuh bangun orang yang mengabdikan teater aku lihat dengan mata. Aku rasai dengan hati. Namun aku terus berguru bersama seniman-seniaman hebat dan paling penting mereka adalah PEMAIN INDUSTRI/ PEMBIKIN. Bukan hanya jaguh kampung di tempat selesa. Sebentar, seniman disini aku maksudkan adalah orang yang bekerja dalam bidang seni. Mereka tidak perlu mendapat gelar seniman Negara dari pemerintah. Senang cerita, mereka ini wujud dalam industri (mainstream/indie) dan bukan hanya di belakang meja, pergi dan pulang kerja lalu berbicara mengenai kesenian semasa konon nya. Dan bercakap mengenai lakonan benar atau tidak. Teater adalah tentang buat/bikin bukan cakap atau sekadar kritik. Oh Tidak! Seni bukanlah bersifat diskursif kawan ku, tetapi bahasa yang berkembang. Mereka ini bernafas, makan, dan hidup dalam dunia ini dengan menyerahkan hidupnya kepada industri dan sebagai pembikin. Walau dia seorang guru sekolah seni/pensyarah/guru lakon dll, dia tetap terus berkarya di luar. Atau pernah meninggalkan sesuatu untuk di refrensi. Walau mereka tidak punya Sarjana mahupun Doktor gelar akademik, tetapi ilmu jalanan dari mereka aku kutip dan lebih aku hargai. Boleh duduk dan berbual dimana-mana dan bukan di cafe mewah semata. Resah. Keresahan ini selalu hadir. Ramai rakan-rakan yang bermati matian mengabdikan diri untuk menjadi seniman seumur hidup dengan merasai dan meraikan kesenian dalam bidang teater. Lalu ada segelintir mengaku sebagai pengarah teater, guru lakon, pensyarah teater dan seni persembahan, pelakon teater semata-mata mereka adalah lulusan teater dalam bidang/pengkhususan tadi. Sedangkan sejauh mana eksplorasi mereka terhadap dunia teater/lakon ini selepas tamat kuliah? Maka mereka inilah pemilik kebenaran bagi generasi baru kelak. Sadis.


Apakah aku hanya sensatif dan emosi? Ahh.. Menyedarkan pemilik kebenaran ini bukan tugas yang mudah. Sebab itu aku memilih bersaing. Kerana aku tidak boleh menerima itu. Bawah ini adalah orang-orang yang aku fikir sepatutnya ada dalam industri samaada pembikin atau pendidik untuk generasi mendatang. Mereka merupakan pengajar aku diluar bilik kuliah. Aku sering bersama mereka. Setiap hasil kerja aku pasti akan ada mereka dari segi visual ataupun spiritual. Bukan hanya tentang kerja, mereka mengerti makna kehidupan seni.


Guru sinografi/rekaan aku.

Guru Pengarahan aku

Guru lakonan/rujukan penulisan aku

 Guru pembentukan idea/ kreativiti/penulisan kritikan aku


4 comments:

  1. Teruslah maju...Kami bangga awak berjaya perkenalkan buntat..Arif

    ReplyDelete
  2. Masuk majalah 3 pulak tuuu

    ReplyDelete