Wednesday, March 8, 2017

Review dan Catatan Ringkas: Teater Terang Malam Dan Teater Melayu Akan Datang - Satu Pandangan Peribadi.


(1) Sebuah Kejujuran.

Ketika menyaksikan pementasan Terang Malam yang baru bermula sekitar 20 minit, saya sudah tidak keruan. Saya teringat perbualan saya bersama seorang guru pengarahan dan lakonan yang amat saya hormati. ‘ Naque, orang datang menonton naskah Shakerspeare selepas kematiannya adalah untuk ‘mendengar’.Dan sememangnya naskah itu ditulis adalah untuk di dengar.’

Entah mengapa saya merasakan teater yang sedang saya tonton ini begitu menyeksakan saya. Blocking atau susun atur pentasnya merimaskan. Saya memilih untuk mendengar sahaja dialog yang dilontarkan oleh Adieyka Zainal dan Hana Mohammed.

Tetapi dalam pementasan yang dipentaskan di Institut Terjemahan Buku Negara (ITBM) ini, mereka seakan hilang punca kemana mereka ingin mendayung pementasan ini. Bukan sebab lakonan mereka, saya tidak ada malasah terhadap mutu lakonan yang ditampilkan tetapi yang saya sedar sehingga minit ke-20 ini, mereka tidak selesa dengan apa yang berlaku diatas panggung dan bergerak seakan tidak pasti. Apakah ini yang cuba pengarah sampaikan? Mungkin inilah gambaran lukisan-lukisan abstrak yang terdapat pada props teater ini yang dihasilkan sendiri oleh Sani Sudin. Mata saya seakan pensil yang bergerek menghasilkan lukisan. Mata saya telah mengikut arah blocking yang disusun oleh K’N Ridzuan, hasilnya adalah sebuah lukisan yang sangat celaru! Mungkin disebabkan letak tempat duduk penonton yang di set-up sebegitu telah menyukarkan penonton apabila disajikan dengan empat penjuru pandangan yang berlainan arah. Walaupun saya suka kepada visual yang sedang berlaku, tetapi ianya sangat mengganggu pementasan ini.


(2) Persoalan keindahan. 

Saya akur dalam perenggan diatas, bunyinya seperti saya amat tidak menyukai persembahan yang berlansung pada 2-5 March 2017 yang lalu. Tidak. Bukan keseluruhanya dalam setandan pisang itu busuk semuanya.

Saya teringat sebuah buku yang pernah saya curi (pinjam melebihi 2 tahun) dan baca sewaktu zaman Diploma dahulu, tetapi saya telah memulangkannya semula apabila saya dikenakan denda oleh perpustakaan dan tidak dibenarkan untuk menghadiri konvokesyen jika tidak membayar denda. Bagi saya ini adalah satu teroris baru ketika zaman itu. Tetapi sekarang saya sudah waras dan ketawa terhadap kejahilan saya dahulu. Walaupun niat saya murni untuk menambahkan ilmu, tetapi caranya salah.

Berbalik kepada topik asal iaitu persoalan keindahan. Buku itu adalah mengenai bangsa Yunani Kuno yang telah menghayati dan mengenal kata keindahan dalam erti estetika yang disebut sebagai ‘symmetria’ untuk keindahan visual dan ‘harmonia' adalah keindahan pendengaran.

Dalam pementasan Terang Malam, kedua-dua elemen yang saya nyatakan diatas wujud. Saya begitu asyik mendengar dialog-dialog yang dilontarkan oleh kedua-dua pelakon ini dan petikan ukulele yang dimainkan oleh Sani Sudin begitu asyik memasuki ruang telinga saya. Persoalan tentang bulan yang dibahaskan oleh kedua-dua aktor ini sangat menggerakan imaginasi saya untuk membayangkan bulan yang mereka sebutkan. Hal ini lagi memudahkan saya kerana saya melihat pementasan ini dalam keadaan mata yang tertutup dan melayaninya dari segi pendengaran sahaja.

Ternyata ‘symmetria’ atau keindahan visual wujud dalam pementasan ini. Kirin yang saya kenal memang tidak pernah kalah dalam merialisasikan kehendak pengarah atau pementasan bilamana beliau bertindak sebagai seorang sinografer. Saya suka idea atau konsep installation yang digunakan untuk pencahayaan. Jika dalam teater, pencahayaan yang digunakan seperti yang direka oleh Kirin disebut practical light, tetapi dalam pementasan ini beliau menyatukan pengalaman yang beliau punya sehingga wujudnya installation yang sangat menarik dari segi visual dan memberi sedikit mood dimana latar tempat cerita ini berada.

Saya memandang Terang Malam sebagai sebuah kesenian Moden memandangkan ini sebuah karya baru. Seni moden tidak terikat oleh ruang dan waktu. Kedua-dua eleman ini memang ada pada pementasan ini. Contoh-contoh karya seni moden sebenarnya lebih tertumpu kepada karya-karya yang berupa seni lukis atau seni rupa. Sebagai contoh lukisan-lukisan karya Van Gogh, Syed Ahmad Jamal (kini Allayarham) dan patung karya G. Sidharta. Walaupun pementasan ini berlaku diruang yang bukan konvensional, sebenarnya: pengarah, penulis dan sinografer telah berjaya mengangkat konsep eksperimen sebenarnya. Eksperimen yang saya maksudkan disini adalah terhadap kerja masing-masing. Bukanlah tentang istilah teater eksperimen. Penulis naskah, Afiza Asram telah berjaya mengalih wahana dari catatan/puisi Sani Sudin kepada naskah pentas (berjaya atau tidak hanya Sani Sudin sahaja yang tahu) tetapi beliau telah berjaya memindahkan puisi ke naskah dengan plot yang baik bagi saya, Kirin telah mengeksperimenkan pencahayaan dari idea installation dan Pengarahnya Saudara K’N telah mecorakan bloking dan jelas tidak realism dan tidak konvensional. Kesatuan ini jarang berlaku dalam teater-teater marhaen seperti ini. Tahniah buat semua ahli produksi yang terlibat.


(3) Teater Melayu Akan Datang- Satu Pandangan Peribadi.


Penggiat-penggiat teater Melayu masih bertaraf amatur dan terdiri dari kelompok orang yang berpendapatan rendah pula. Tidak seperti teater amatur Inggeris atau Cina di Malaysia, ahli-ahlinya terdiri daripada kumpulan profesional dan cerdik pandai dalam kalangan mereka. Teater amatur Melayu digerakan oleh pelajar-pelajar Universiti dan lepasan seni persembahan kebanyakannya. Berbanding dengan kelompok teater Inggeris, mereka hanya menjadikan bidang ini sebagai hobi sahaja. 

Secara umumnya, teater dibahagikan kepada 3 cabang iaitu amatur, komersial dan profesional. Sehingga ke hari ini, sejak penubuhan Panggung Negara/ Istana Budaya, kita masih gagal menjadi sebuah negara yang punya golongan-golongan pelopor teater profesional seperti di negara seberang laut. Hal ini amat sadis sekali. Gerakan teater amatur semakin kencang di Lembah Klang ketika ini. Revolution Stage yang di usahakn oleh Khairunazwan Rodzy telah menempatkan golongan-golongan pembikin marhain di dalam satu ruang dinamakan Projek Bilik Sempit. Dengan adanya tempat sebegitu, gerakan teater amatur melayu semakin mendapat perhatian walaupun ada diantara persembahan yang dihidangkan agak kurang bermutu. Kita boleh melihat teater-teater komersial di Istana Budaya. Teater Komersial ini berfungsi sebagai bisnes, untuk membuat duit dan mencari keuntungan. Sebagai contoh beberapa buah produksi seperti CTRA Production (Rohaya Atan), Rumah Karya Citra (Erma Fatimah), Tall Order Production (Hans Isac) dan banyak lagi. Tetapi teater profesional, masih belum wujud.

Teater Melayu amatur pada 5 tahun mendatang tetap akan sama bagi pendapat saya. Kita hanya akan mendekatkan diri atau mampu pergi sejauh apa yang di sebut oleh Jezy Grotowski iaitu menuju teater Miskin (Toward Poor Theater).

Teater Melayu kelahiran generasi 2K17 ini tidak lagi memandang kebutuhan budaya. Penonton yang datang adalah mereka yang setuju akan pembohongan ini. Sama seperti yang disebut oleh Grotowsky ketika di wawancara oleh Eugenio Barba, "Kami tidak melayani orang yang datang ke teater untuk bersantai-santai setelah penat bekerja seharian. Kami hanya menaruh perhatian pada penonton yang memiliki batin atau rohani murni yang benar-benar mahu menganalisis dirinya lewat konfrontasi dengan pertunjukan." Kenyataan ini disebabkan beberapa buah teater yang saya tonton ketika pulang ke Malaysia bulan kelmarin. 

Teater Melayu sebenarnya punya conten yang bagus tetapi kurang kreatif dari segi pembentukan idea dan penceritaan dalam naskah. Kreatif di sini bermaksud kebolehan men­cipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli: harus mengerah seluruh tenaga utk menghasilkan karya seni yg benar-benar bermutu tinggi. Kelompok-kelompok teater di Malaysia tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Dinsman ada menulis sebuah buku cara-cara memajukan teater di Malaysia. Saya amat bersetuju dengan pandangan beliau mengenai Matlamat Nasional. Matlamat nasional adalah menjadikan penulis drama sebagai pilihan iaitu mewujudkan penulis bertaraf Shakespeare dimana karya-karya beliau mampu bertahan sehingga kini. Persoalan sekarang ini, berapa ramai penggiat-penggiat teater melayu generasi kini yang sudah membaca tulisan ringkas ini? Kebanyakan naskah-naskah yang wujud tidak sehebat takaran naskah nukilan Usman Awang. Ada pelbagai usaha dilakukan oleh pihak kerajaan dan NGO. Sebagai contoh Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara dan Kaki Seni telah mengeluarkan dana untuk pembanggunan seni persembahan dasar industri kreatif negara . Dan ada sebahagian dana dari program yang gah itu diberikan untuk penulisan skrip. Cara ini telah dilakukan oleh negara-negara barat untuk melahirkan penulis bertaraf Shakerspeare atau hasil penulisannya mampu diingati. Tetapi malangnya bagi negara kita, sehingga kehari ini, naskah-naskah penulis yang diberi grand belum dilihat hasilnya. Itu berlaku beberapa tahun lepas. Apakah 5 tahun lagi kita akan menyaksikan pendustaan yang sama? Tepuk dada tanya selera

Adakah teater melayu akan menuju ke arah teater miskin 5 tahun mendatang? Sama-sama kita saksikan.

"Teater Malayu tidak akan berkembang maju selagi belum adanya pembaharuan."- Ahmad Yatim


Naque Ariffin,
Jakarta Pusat.

(7/3/2017)

No comments:

Post a Comment